Elke autoliefhebber kent ze wel: swirls! Swirls en micro krasjes zijn hele fijne oppervlakkige krasjes in de autolak. Swirls zijn eigenlijk microkrasjes in een cirkelachtig patroon. Ze zijn de nachtmerrie van de echte autofanaat, vooral als ze een auto met een mooi donkere lak bezitten. Want swirls en micro krasjes zijn iets zichtbaarder op een donkere auto dan op lichtere lakken. Geen wonder dus dat er vele doe het zelf middeltjes in de handel zijn die claimen de swirls te kunnen verwijderen. Maar helaas werken die vaker niet dan wel..
Waardoor ontstaan swirls in de autolak?
Veel mensen denken dat swirls en micro krasjes worden veroorzaakt door autowassen en de wasstraat. En dat is vooral voor swirls wel vaak zo. De cirkelachtige patronen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door hele fijne stofdeeltjes die bij het wassen mee rond worden gewreven. Maar daarnaast is het ook zo dat microkrasjes ontstaan simpelweg door het gebruik van de auto. Door (snel) rijden, aanrakingen, verkeerd wassen en poetsen, zanderige neerslag en wisselende weersomstandigheden kunnen micro krasjes zelfs al in de autofabriek ontstaan!
En tot het moment van aflevering is de auto al blootgesteld aan mensenhanden, weersomstandigheden, wassen en poetsen. De dealer poetst de auto voor aflevering ook nog even flink op, en niet altijd op de goede manier. Daarom is het echt niet gek dat je zelfs op je gloednieuwe auto al swirls kan ontdekken. Vervelend, maar er valt dus niet aan te ontkomen. Het goede nieuws is dat je er wel wat tegen kan doen!
Hoe kan je swirls verwijderen?
Ondanks alle claims van poetsmiddeltjes zijn swirls alleen maar echt te verwijderen door het polijsten van de lak. De beschadigingen zitten in de toplaag van de lak, en alleen door het glad ‘schuren’ van de toplaag verdwijnen ze echt. Het polijsten is een zeer zorgvuldig werkje dat je liever aan de specialist over laat. En wil je het toch zelf doen? Lees dan vooral eerst onze blog over hoe je de auto het best kan polijsten.
De swirls zijn verwijderd! Maar hoe houd ik de lak nou mooi?
De beste manier om swirls te vermijden is door het aanbrengen van een extra transparante toplaag over de gepolijste autolak. Daarin kiezen de meeste mensen tussen een waxcoat of een glascoating.
Wat is het verschil tussen een wax coat en een glascoating?
Beide systemen hebben als doel het beter laten uitkomen van de oorspronkelijke glans van de autolak, en het bieden van bescherming tegen externe invloeden.
Het voordeel van een waxcoat is dat het relatief goedkoop is. De wax kan ook kleine oneffenheden in de lak verhullen waardoor ze minder opvallen. Ook is de wax is wat makkelijker aan te brengen. Het belangrijkste nadeel van wax is dat het een relatief zachte laag is, en dat deze de werking al na enkele maanden verliest. Om een auto blijvend te beschermen met wax moet deze een aantal keer per jaar worden aangebracht. Vooral in de winter is de wax belangrijk omdat dan ook tegen het strooizout beschermt wordt.
Een glascoating is een keiharde toplaag die heel zorgvuldig moet worden aangebracht. De glascoating is bijzonder transparant waardoor de kleur bijzonder goed tot zijn recht komt. De coating geeft een diepe glans. De beschermende eigenschappen van de glascoating zijn hoog omdat deze laag harder is dan de toplaag van de autolak. Daardoor beschermt de glascoating tegen chemicalien, vogelpoep, vuil en zelfs tegen lichte krassen. En het belangrijkste voordeel van de glascoating is dat het meerdere jaren blijft beschermen voordat het zijn krachtige werking verliest.
Wil je meer weten over het verwijderen van swirls en micro krasjes? Kom dan eens vrijblijvend langs in Alphen aan den Rijn, of bel ons op 06-54243468
Misschien vind je dit ook interessant: ‘Wat is de beste manier om een auto te polijsten?’