Wat is de beste manier om een auto te polijsten?

Wil je krasjes en swirls verwijderen? Dan kan het polijsten van je auto de oplossing zijn om je lak weer als nieuw te laten schitteren.
Leestijd ca 5 minuten

Wat is polijsten?
– De auto voorbereiden op het polijsten?
Dan de auto ontsmetten (‘kleien’) en afplakken
Hoe kan je het best polijsten?
Hoe kan je de auto het beste beschermen na het polijsten?

Het lijkt misschien eenvoudig, maar toch is het auto polijsten een vak apart. Vooral omdat er veel manieren zijn waarop je het niet moet doen! Autolak kan serieus beschadigen door fout polijsten. En om dat te voorkomen geeft The Boss Of Gloss hier graag tips om je auto op de goede manier te polijsten.

Verschil tussen poetsen en polijsten?

Eerst even dit: als mensen het hebben over auto poetsen, bedoelen ze soms wax uitwrijven, en soms bedoelen ze polijsten. Sommige denken zelfs dat het poetsen het wassen en drogen van de auto is. Wij noemen het liever zoals het is: polijsten is het terugbrengen van de echte glans van de lak door de (top)laag opnieuw spiegelglad te maken.

Wat is polijsten?

Autolak bestaat uit een aantal lagen. Op het metaal of kunststof zit eerst een primer laag, daarop zit een gekleurde lak. En om deze te beschermen zit daaroverheen een blanke laklaag. Het polijsten is niets anders dan het licht ‘opschuren’ van de toplaag. Daarmee haal je de originele kleur van de lak weer goed te voorschijn en zorg je ervoor dat de auto er weer top uitziet.

Polijsten kan helpen kleine waskrassen (swirls) en oneffenheden te herstellen. Ook voor diepere krassen kan polijsten helpen, maar daarvoor moet je de auto eerst even door ons laten beoordelen: je wilt voorkomen dat er kleurverschillen ontstaan door te diep polijsten.

Bij polijsten ga je altijd van ‘grof’ naar ‘fijn’. Het polijsten van een auto bestaat in de praktijk dan ook uit herhaaldelijk polijsten, met steeds fijner polijstmiddel.

Maar voordat er gepolijst kan worden..

Eerst de auto wassen zeker?

handwassen - afbeelding van een hand die een auto wast - voor de schoonste, mooiste en best beschermde autolak

Inderdaad, het auto polijsten kan alleen plaatsvinden op een schoon gewassen auto. Er mag bijvoorbeeld geen zandkorreltje overblijven, want deze kan bij het polijsten behoorlijke schade veroorzaken! Het auto wassen zelf is dan ook een serieuze aangelegenheid, waarvoor wij ook tips geven in een andere blog. Voor nu alleen het advies om eerst de wielen goed te reinigen, en daarna de auto van boven naar beneden te wassen (en niet in de zon!). Gebruik daarbij een goed wasmiddel zonder wax toegevoegd.

Na het wassen: droogmaken van de auto

Om te beginnen is het aan te raden om de auto in de schaduw te zetten. Het liefst zelfs binnen, want je wil geen nieuwe vuildeeltjes op je auto laten landen! De eerste stap na het wassen is het voorbereiden en droogmaken van de auto. Gebruik hiervoor een microvezeldoek, en veeg de hele auto schoon en droog. Nog beter is het om een speciale airdryer te gebruiken. Sla geen plekken over, want de ondergrond moet echt goed schoon zijn.

De volgende stap: het ‘kleien’ van de auto

Na het wassen en drogen ga je de auto ontsmetten. Want niet alle vuil is er met het handwassen afgegaan: vliegroest, teer, vogelpoep, boomhars en andere (chemische) vervuiling zit nog steeds op de lak. Om dit te verwijderen ga je de auto met klei behandelen. We hebben het dan niet over een echte klei natuurlijk, maar een professionele autoklei, gemaakt van petroleumhars met een licht schuurmiddel. Hiermee wrijf je de auto echt schoon en glad. De klei zal verkleuren door het vuil dat toch nog van de auto komt, daarom is het nodig om het blokje steeds zo te kneden dat er weer een schone laag gebruikt kan worden op de auto.

Afplakken van de auto voordat je gaat polijsten

Afplakken van de kwetsbare delen

Na het kleien wordt de auto weer schoongemaakt en gedroogd. Nu ga je de rubbers, wielen en andere kwetsbare delen zorgvuldig afplakken. Dit doe je om te voorkomen dat het polijstmiddel kalkresten achterlaat op die rubber of kunststofdelen. Kalk kan daar witte vlekken veroorzaken, en dat wil je natuurlijk niet.

Kan ik met de hand polijsten of moet ik een polijstmachine gebruiken?

Polijsten van een auto met een dual action polijstmachine

En dan is het eindelijk zover: je gaat de auto polijsten. Dit kan met de hand, maar dat is een heftig klusje, vooral ook omdat het polijsten echt gelijkmatig over het hele oppervlak moet gebeuren. Als je gaat polijsten met een polijstmachine, let dan op dat je er een gebruikt die excentrische bewegingen maakt, en niet alleen ronddraait. Bij een ronddraaiende polijstmachine kan namelijk veel warmte ontstaan, waardoor je snel te diep kan polijsten. Dit soort machines wordt wel door professionals gebruikt, maar uitsluitend om diepe krassen te verwijderen.

De dual action polijstmachine is de meest gebruikte machine. Door de excentrische bewegingen blijft de warmte beperkt en kan je krassen, swirls en ‘hologrammen’ uit de lak polijsten. Hierbij is ook het toerental belangrijk, hiermee heb je de meeste controle op het polijsten van de auto.

Hoe vaak moet je de auto polijsten?

Hoe vaak je de auto moet polijsten hangt af van de krassen: bij wat diepere krassen begin je met een iets groffere pad en eveneens groffer polijstmiddel (‘cutting compound’). Daarna ga je hetzelfde doen, maar nu met een wat fijnere pad en bijbehorend polijstmiddel. De laatste polijstbeurt is altijd met de meest fijne pad en het meest fijne polijstmiddel (de finishing compound), waarna de lak volmaakt glad moet zijn.

Wat komt er na het auto polijsten?

Na het polijsten is het belangrijk om de auto weer goed te ontvetten voordat je een beschermende laag aanbrengt. Van het polijsten kunnen er restjes polijstmiddel zijn achtergebleven. Om de beschermende wax, sealant of coating die hierna komt goed te laten hechten moet de auto weer volkomen schoon zijn. Voor het ontsmetten gebruik je het liefst een schone microvezeldoek.

Wat is de beste bescherming: wax, sealant of coating?

Een sealant is een synthetische beschermlaag. Een sealant aanbrengen is het makkelijkst: je kan het bijvoorbeeld op de auto sprayen. Met de hogedrukspuit spuit je de auto daarna af. Het nadeel van de sealant is dat het duurder dan wax is, en dat het effect wat ‘harder’ kan ogen dan bij wax.

Het aanbrengen van de coating door the Boss of Gloss
aanbrengen van een glascoating moet zeer zorgvuldig gebeuren

Bij wax krijg je juist een wat warmere glans over de auto. Breng de wax niet te dik aan, dan is het eenvoudig om uit te poetsen. Voor beginners zijn wax vaak het beste om te gebruiken, omdat dit vrij makkelijk goed aan te brengen is.
Het nadeel van wax is dat het maar een paar maanden bescherming biedt. Pas ook op met wax op glas, plastic en rubber delen.

Het allerbeste effect krijg je met een keramische of glascoating. Zo’n coating is eigenlijk ook een sealant. Alleen is een coating veel harder dan een sealant, en beschermd de coating de auto tot wel een paar jaar! Glascoating is duur, maar wel het ultieme beschermende product. Het aanbrengen van een coating moet heel zorgvuldig gebeuren om het maximale effect te bereiken. Als het niet goed wordt aangebracht gaat de coating maar een paar maanden mee. Daarom wordt het aanbrengen van een glascoating altijd door professionals gedaan.

Tenslotte: welke materialen zal ik kiezen?

Bij The Boss Of Gloss gebruiken we materialen die zorgvuldig zijn uitgezocht. En we vertellen je graag welke materialen je het best voor specifieke behandelingen kan gebruiken. Ook kunnen we je de meeste materialen leveren.
Daarom nodigen we je graag vrijblijvend uit om eens langs te komen in Alphen aan den Rijn. We kunnen dan je auto beoordelen, en je vertellen welke behandelingen wij nodig vinden om je autolak weer in topvorm te brengen. Of je kan het auto polijsten door ons laten uitvoeren, we geven je dan graag een goede concurrerende prijs!